فارسی سوم راهنمایی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.اسم من محمدرضا زاهدی هستم و14 سالم. امیدوارم لحضات خوشی را در در وبلاگم سپری کنید.نظر یادتون نره!
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 1326
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

ابزار پرش به بالا

<-PollName->

<-PollItems->

دریافت همین آهنگ
ابزار پرش به بالا
گام به گام
پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, :: 18:54 ::  نويسنده : Mohammad Reza

اینم جواب های فارسی سوم راهنمایی که یکی از دوستان درخواست کردن که تو وب بگذارم.

 

 

 

 

-هم خانواده ي کلمات زير را بنويسيد.

متعال(تعالي)                                                                         ظاهر(مظهر)

ظالم(مظلوم-ظلم)                                                                 نصرت(منصور-ناصر)

مسلمان (مسلم-سلام)

۳-نام اجزاي مشخص شده ي جمله هاي زير را بنويسيد.

-هم نشين نيک، بهتر از تنهايي است.(نهاد)،(مسند)

-انقلاب اسلامي ، پرتو اميدي را در دل مردم تاباند. (نهاد)،(مفعول)،(فعل غير ربطي)

-ما بايد مظلوم را ياري کنيم.(نهاد)،(مفعول)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------جواب نوشتن درس دوم

قافيه و رديف شعر دوم درس را پيدا کنيد و بنويسيد

رديف: آمد                                               قافيه: جا ن – مي کشان – جان- آسمان- جهان

 جدول را کامل کنيد

دروازه ي آن در درس سوم آمده است:آسمان

 يکي از پيشوند ها:با

 مشق ميان تهي:مق

نشانه ي مفعول :را

 بخشي از نام فصل کتاب هاي دوم راهنمايي:انقلاب اسلامي

 اگر بر عکس بخوانيد کتابتان با آن آغاز مي شود:شياتس

 فصلي که سر آمد:غريبي

 مترادف اصحاب:ياران

 جهت:سو

نام يکي از سوره هاي قرآن که از آن به نام قلب قرآن ياد شده است:يس

يکي از ضماير:او

گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند       جوانان سعادتمند پند پير دانا را:نصيحت

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

درمتن زیر،فعل های قابل حذف رامشخص ومتن رابازنویسی کنید. .

جبهه هاسرشارازایمان بودوعشق بود.رزمندگان نمازمی خواندندوقرآنمی خواندند.شبهای جبهه برگونه هااشک می نشست وبرلب هازمزمه ی دعامی نشست.

بازنویسی:جبهه هاسرشارازایمان بودوعشق.رزمندگان نمازمی خواندندوقرآن.شبهای جبهه برگونه هااشک می نشست وبرلب هازمزمه ی دعا .

-  نمونه ای از " گفتگوباخود" و "گفتگو بادیگران" رابنویسید .

گفتگوباخود:به هر جا می‌نگرم، درختی رنگین می‌بینم که چون شاهزاده‌خانمی آینه به دست، محو تماشای خودش ایستاده.

گفتگوبادیگران: وقتی به یکی نگاه می کنی,

باید پنجاه درصد از چیزی که هستش رو ببینی

و اینکه بخوای بقیه اش رو بدونی

همه چیز رو نابود کردی .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------نوشتن درس پنجم                                                                                                                      

 

دانش(مشبه)همچون(ادات تشبيه) آب حيات(مشبه به) زندگي بخش است(وجه شبه)

 

دانش(مشبه) مانند(ادات تشبيه) باب نجات(مشبه به) رهايي بخش است(وجه شبه)

۲-شکل دوم کلمات زير را بيابيد.

آشيانه : آشيان                            جاروب:جارو                                  ميهمان: مهمان

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

۲- جدول زير را کامل کنيد.

ماضي استمراري (امروز): مي گفتم ، مي سپردند، مي نهاد ، مي نوشتند

ماضي استمراري (قديم): گفتمي ، سپردندي ، بنهادي ، نوشتندي

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

۲-مفرد جمع هاي مکسر "مواعظ ، الوان ، اسرار "چيست ؟

 

مواعظ :موعظه                               الوان : لون                                     اسرار : سر

۳-واژه هاي متضاد درس را پيدا کنيد و در کنار هم بنويسيد.

ليل و نهار-خواب و بيدار-راست و کج-گل و خار

۴-از زبان بلبلي که بر شاخسار با خداي خود راز و نياز مي کند يک بند بنويسيد.

خداوندا کمکم کن تا در مقابل ناتواني هايم توانا شوم از بلا ها دورم نگه دار ، من جثه اي کوچک دارم ،

 ولي دلي بزرگ به اندازه ي دريا که مهر تو در آن وجود دارد

۵-مفهوم "ما اکثر العبر و اقل الاعتبار"با کدام بيت پيوند معنايي دارد؟ توضيح دهيد.

عبرت ها زياد است و عبرت پذيران اندک . بابيت سوم اين بيت نشان مي دهد که با وجود شگفتي هاي

 فراوان در جهان هستي کساني که عبرت پذير هستند بسيار اندک اند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

-متن کهن زير را به نثر امروزي برگردانيد.

باران رحمت بي حسابش همه را رسيده و خوان نعمت بي دريغش همه جا کشيده. (گلستان سعدي)

نعمت هاي فراوان خدا مانند باران شامل خال همه شده و سفره ي نعمت بي پايانش همه جا پهن شده است.

بزرگي را پرسيدند که دل کي خوش بود ؟ گفت: آن وقت که او در دل ما بود.

از بزرگي پرسيدند کي انسان شادو خوشحال و سرزنده است؟ گفت آن زمان که ما به ياد خدا باشيم

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------نوشتن درس نهم

۳- دوستان واقعي راه نيك بختي را به ما نشان مي دهند و همراهان خوبي هستند.

 

۲- مترادف وا‍‍ژه هاي زير را از درس بيابيد

غرور (خوسپندي)                         سعادت (نيك بختي )                        غوغا(هياهو - پرتب و تاب)

عيب (خطا-عار)                            نصيحت (پند)                                   صبر (بردباري)

۳-پنج واژه ي ساده از درس بيابيد و با آن ها درباره ي نوجواني يك بند بنويسيد.

نوجواني دوره اي پر تب و تاب است. تولدي دوباره براي انسان . نوجوان در اين دوره نياز به دوستان خوب دارد  و معاشرت با دوستان ناباب صدماتي غير قابل جبران وارد مي كند. نوجوان بايد براي آينده اش برنامه ريزي كند  و نهايت اسژتفاده را از فرصت جواني ببرد تا در سابه ي تلاش به نيك بختي برسد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

۲- مفرد و جمع واژه هاي زير را بنويسيد.

 

اصحاب : صاحب                              لحظات : لحظه                              مصائب : مصيبت

تصوير : تصاوير                                خصال :خصلت                                عاقل : عقلا

تجربه : تجارب                                فايده : فوايد                                   خلق : اخلاق

خلق : خلايق

۳-بيت زير را با  رعايت انسجام مطالب در يک بند توصيف کنيد.

"ديدار يار غايب داني چه ذوق دارد                                   ابري که در بيابان بر تشنه اي ببارد."

ديدار با دوست قديمي که سالهاست او را نديده اي مانند گنجي است که بعد از سال ها پيدا کرده اي و از خوشحالي همانند کسي هستي که در بيابان يکي به او آب داده است تا مي تواني سعي و تلاش کن  که بعد از اين يک دوست خوب باشي و ديگر او را از دست ندهي زيرا ديگر همچون فرصتي به آن خوبي به دست نخواهد آمد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

۱- پنج نمونه از واژه هاي غير ساده را از متن درس بيابيد و آن ها را به اجزايشان تقسيم کنيد .

 

عاقبت انديش : عاقبت + انديش                                      خبر دار:خبر + دار

همرهان : هم + ره + ان                                                دور انديش : دور+ انديش

همسال : هم + سال

۲- با واژه هاي زير يک بند بنويسيد.

دانايي ، توانايي ، سربلندي ، چاره انديشي

دانشمندان ايراني با دانايي و چاره انديشي خود بعد از سال ها تلاش و پشتکار وساخت نيروگاه هاي اتمي در چند شهر مهم کشور موفق به کشف انرژي هسته اي شدند و با توانايي که از خودشان نشان دادند باعث سربلندي ايران و ايراني گرديدند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

-درجمله های زیر معنای واژه وعبارات مشخص شده را بنویسید.

الف)شرنخواهی،بدی بگذار.( یعنی بدی نکن)

ب)رسول خدامیفرماید:"حلال نیست ازبرادر مسلمان بیش از سه روز زبان باز گرفتن". (یعنی صحبت نمکردن-قهرکردن)

پ)ازگفتارخیره پرهیزکن.(یعنی گفتاربیهوده)

ت)درمحاوره ای که به حضوراومیان دوکس رود،خوض ننماید.(یعنی اندیشه نکند)

-پیام بیت زیر وارتباط آن با درس را در یک بندتوضیح دهید.

به اندازه ی بودبایدنمود                             خجالت نبردآنکه ننمودوبود

پیام این بیت کم گویی وبه اندازه سخن گفتن است وبابنداول درس ارتباط معنایی داردکه معنی آن خوب سخن گفتن،راستگویی وآداب پسندیده ی دیگر است.

-برای هریک ازواژه های زیر دوهم خانواده بنویسید.

شغل:شاغل،اشتغال            قادر:قدیر،قدر،اقتدار           جماعت:اجتماع،جمیع

نصر:ناصر،منصور

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

۱-چهار بيت تخلص از چهار شاعر بنويسيد.

سعديا مرد نکونام نميرد هرگز                                     مرده آنست که نامش به نکويي نبرند

حافظا ترک جهان گفتن طريق خوش دليست             تا نپنداري که احوال جهانداران خوش است

اي سنايي خواجه جاني غلام تن مباش                   اي سنايي عاشقي را درد بايد درد کو ؟

شمس تبريز در آن صبح که تو در يابي                      روز روشن شود از روي چو ماهت شب تار

۲-چند نمونه از شبه جمله ها را از درس هاي قبلي بيابيد و بنويسيد

حافظا در کنج فقر و خلوت شب هاي تار                     تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور

هان مشو نوميد چون واقف نه اي از سر غيب             باشد اندر پرده بازي هاي پنهان غم مخور

همه کار ايام درس است و پند                                  دريغا که شاگرد هوشيار نيست

سعديا راست روان گوي سعادت بردند                        راستي کن که به منزل نرسد کج رفتار

۳-دو نمونه ضرب المثل از درس  بيابيد و آن ها را بنويسيد.

۱- يوسف گم گشته باز آيد به کنعان غم مخور             کلبه ي احزان شود روزي گلستان غم مخور

۲-هان مشو نوميد چون واقف نه اي از سر غيب             باشد اندر پرده بازي هاي پنهان غم مخور

۴-دربارهي اميد و اميدواري يک بند بنويسيد

اميد مايه ي رحمت است اگر نور اميد در دل ها نبود هيچ مادري فرزند خود را شير نمي داد و هيچ

باغباني نهالي نمي کاشت .                                   

                                                                        پيامبر اکرم (ص)

درنا اميدي بسي اميد است                                          پاياين شب سيه سپيد است

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

۱- متن مادر حسنک را به نثر امروزي باز گرداني کنيد.

 

پس از اين که امير حسنک وزير را به دار آويختند حسنک نزديک به هفت سال بر دار آويز ماند آن چنان که پاهاي او هيچ گوشت و هيچ پوستي بر آن نداشت و افتاد و هيچ اثري از او نماند. تا اين که به دستور شخصي بدن او را جمع کردند و به خاک سپردند.آن چنان که هيچ کس ندانست که سر و صورتش کجا قرار دارد  و مادر حسنک زني بسيار شجاع بود چنان که شنيدم اين واقعه را تا دو سه ماه از او پنهان داشتند.هنگامي که شنيد بي تابي نکرد  همانند زنان . وبه درد خود گريه کرد چنان که اطرافيان به حال او خون گريه مي کردند.پس گفت اين مرد بزرگ پسرم بود که پادشاهي چون محمود به او زندگي داد و پادشاهي همچمو مسعود به او جهان آخرت داد و براي پسر عزايي نيکو گرفتند و هر عاقلي که شنيد پسنديده و شايسته دانست.

۲-معادل فارسي کلمه ها و واژه هاي زير را بنويسيد.

الا ( جز - مگر )                        طرار (دزد - راهزن)                   علي الصباح (صبح زود - در صبح )

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

- جدول را کامل کنيد.

 

جمله نهاد مفعول متمم مسند قيد فعل
ايرانيان مردمي پاک نهاد و سخت کوش هستند  ايرانيان    -   - پاک نهاد و سخت کوش   -   هستند
فردوسي بزرگ ، شاهنامه را در طول بيست و پنج سال سرود فردوسي بزرگ شاهنامه طول بيست و پنج سال         -     بيست و پنج سال سرود
فرداي ايران را با توکل و تلاش مي سازيم ما فرداي ايران توکل و تلاش        -  فردا(زمان) توکل و تلاش (کيفيت) مي سازيم

 

 

۲- با استفاده از شيوه هاي پرورش متن يک بند در باره خليج فارس بنويسيد.

خليج فارس مرواريد ايران است . دل مردم است و آيينه هاي شفاف دارد همچون مادري مهربان ماهي ها را در آغوش  مي گيرد و آن ها را پرورش مي دهد . همانند انگشتري زيباست که نگين هايش جزيرههاي زيبا هستندو همچون دامني بلند بر پاي ايران افتاده است 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان gambegam و آدرس gambegam-91.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.